Αποφθέγματα

Η αξία κάθε κράτους είναι τελικά η αξία των ανθρώπων που το αποτελούν

— Τζον Στούαρτ Μιλ

Σκίτσο της Ημέρας

Σκίτσο της Ημέρας

Φωτογραφία της Ημέρας

Φωτογραφία της Ημέρας
Τα 147 Δελφικά Παραγγέλματα

Άγιος Σπυρίδων. Ο Άγιος της πολεοδομίας…

spiridonΣτις 6 Δεκεμβρίου το Πολεμικό Ναυτικό γιορτάζει λόγω Αγίου Νικολάου. Στις 8 Νοεμβρίου γιορτάζει η Πολεμική Αεροπορία λόγω αρχάγγελου Μιχαήλ. Η πολεοδομία, αντίθετα, δεν έχει κάποιον Άγιο για να γιορτάσει. Γιατί να μην κηρυχθεί ο Άγιος Σπυρίδων προστάτης της και να έχει και η πολεοδομία την δική της γιορτή κάθε 12 Δεκέμβρη;

Και φυσικά δεν λέμε τυχαία τον Άγιο Σπυρίδωνα. Ο Άγιος έχει περάσει μ’ επιτυχία τις εξετάσεις κι έχει δώσει τα διαπιστευτήρια του πάνω στις πολεοδομικές ικανότητές του. Κάνοντας εξάσκηση σε δεκάδες αρχαιοελληνικούς ναούς ή αγάλματα. Όπως, για παράδειγμα, διαβάζουμε στον βίο του. “Ζούσε ακόμη ο άγιος στην επισκοπή του, όταν ο πατριάρχης Αλεξανδρείας κινούμενος από θείο ζήλο και επιποθώντας να ιδή την επαρχία του απαλλαγμένη από τα διάφορα Ελληνικά είδωλα και ξόανα, με τα οποία ήταν γεμάτος ο τόπος, κάλεσε στην επισκοπή του όλους τους αρχιερείς για μια κοινή δέηση. Ήταν συνηθισμένος τρόπος η συντριβή των ειδώλων με την προσευχή των πιστών. Στην πρόσκληση του πατριάρχη έσπευσαν όλοι οι επίσκοποι κι ένας μεγάλος αριθμός πιστών να ανταποκριθούν. Στη μέρα που ωρίστηκε, άρχισε από όλους θερμή η κοινή προσευχή κι οι παρακλήσεις. Το αποτέλεσμα ευλογημένο. Ένα ένα τα διάφορα ειδωλολατρικά σύμβολα με την προσευχή των αγίων πατέρων κατά παραχώρηση θεού άρχισαν να γκρεμίζονται και να γίνονται συντρίμματα”.

Ευλογημένο, λοιπόν, το αποτέλεσμα και πως να μην είναι όταν είχε μαζευτεί όλη η εκκλησιαστική αφρόκρεμα της περιοχής, του (μετέπειτα) Αγίου Σπυρίδωνος συμπεριλαμβανομένου. Αλλά και στο περιοδικό “ΔΑΥΛΟΣ” (το έχουμε ήδη αναφέρει στα… κατορθώματα του Αγίου Νικολάου) βρίσκουμε κατατοπιστικές πληροφορίες για την… έφεση του Αγίου Σπυρίδωνος σε κτίσματα. “Η εξορυκτική δραστηριότητα στο αρχαίο λατομείο ξεκίνησε τον ε΄ αι. π.Χ., όταν άρχισε να κατασκευάζεται ο Παρθενώνας και σταμάτησε την Ρωμαϊκή εποχή. Κατά τους Βυζαντινούς χρόνους λειτούργησε ως ασκηταριό των “αμώμων”, που έκτισαν στην είσοδο – για “εξαγιασμό” του χώρου – δύο ναΐδρια. Αξιοσημείωτη είναι η επιλογή των αγίων, στους οποίους τα αφιέρωσαν. Ο ένας είναι ο άγιος Σπυρίδων κι ο άλλος ο άγιος Νικόλαος.
Οι δύο αυτοί άγιοι έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Και οι δυο φημίζονται, γιατί γκρέμιζαν αρχαίους Ελληνικούς Ναούς κι έσπαγαν αγάλματα”.

Με τόσο πλούσιο βιογραφικό δεν θα έπρεπε η πολεοδομία να έχει τον δικό της προστάτη; Τον Άγιο Σπυρίδωνα!

Leave a Reply